Centrum
Szkoleniowe

ul. Żabikowska 7/9
62-052 Komorniki 

Skontaktuj się
z nami

+48 785 017 760 

Technologia podczerwieni (IR) w lakiernictwie samochodowym
05 maja 2024

Promieniowanie podczerwone (ang. IR – InfraRed) odkryte w 1800 roku przez Wilhelma Hershela (astronoma, konstruktora teleskopów i kompozytora) znalazło swoje zastosowanie w szeroko pojętym przemyśle od początku XIX wieku. Początki zastosowań w przemyśle samochodowym to próby suszenia powłok lakierniczych podjęte przez Ford Motor Company ok. 1933 roku. Również obecnie technologia IR przyciąga nas przez możliwość redukcji czasu naprawy lakierniczej dzięki bardziej efektywnemu schnięciu na wskroś, możliwości bardziej efektywnego wykorzystania kabiny lakierniczej oraz mniejszemu zużyciu energii
i większej ekonomiczności w szczególności podczas małej naprawy. Zawansowane rozwiązania technologiczne stosowane przez producentów promienników podczerwonych sprawiają, że ich użytkowanie staje się łatwe, bezpieczne i przyjazne. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka aspektów.

Zanim jednak przejdziemy do definicji promieniowania podczerwonego warto przypomnieć sobie na jakiej zasadzie może odbywać się przekazanie energii (ciepła) od źródła do obiektu.

Najlepiej zobrazować podział rodzajów przekazu energii ciepła na przykładach:

KONDUKCJA
(przekazanie ciepła w sposób kontaktowy przez przewodzenie)

KONWEKCJA
(przekazywanie ciepła przez medium pośrednie)

RADIACJA
(przekazywanie ciepła na zasadzie promieniowania)

 

np. rozgrzany metal,

otwarty ogień

np. cyrkulacja rozgrzanego powietrza w kabinie lakierniczej, gazy unoszące się nad płomieniem

np. promieniowanie słoneczne, promienniki podczerwieni

Znalezione obrazy dla zapytania palenisko kowal

Znalezione obrazy dla zapytania promiennik podczerwieni IRT

Tab. 1. Rodzaje przekazu energii od źródła ciepła do obiektu